شناسهٔ خبر: 172296 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

تشریح راهبردهای کلان سازمان بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم

ساختمان سازمان بنادر و دریانوردی اهم پروژه‌های مرتبط با توسعه دریامحور و راهبردهای کلان سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه حمل‌ونقل دریایی طی دولت سیزدهم اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع قانونی و متولی اعمال حاکمیت در حمل‌ونقل دریایی کشور و نماینده جمهوری اسلامی ایران در نهادها، سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی که عهده‌دار امور بندری، دریانوردی و حمل‌ونقل دریایی است، طی دولت سیزدهم راهبردهای مختلفی را در حوزه حمل‌ونقل دریایی کشور مدنظر قرار داد و در بخش توسعه دریا محور نیز پروژه‌های مختلف و مهمی را دنبال کرد.

در حوزه حمل‌ونقل دریایی کشور ۹ راهبرد کلان از سوی سازمان بنادر و دریانوردی شامل ارتقای رقابت‌پذیری بنادر، رشد توان عملیاتی، افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ظرفیت‌سازی در حوزه حمل‌ونقل دریایی، توسعه فیزیکی، تولید ملی، توسعه ناوگان، توجه به اقتصاد دریامحور و همچنین ایمنی، امنیت و محیط زیست مدنظر قرار گرفت.

رقابت‌پذیری بنادر و توان عملیاتی

ارتقای رقابت‌پذیری بنادر و توسعه مناسبات تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی و رشد ترانزیت و تسهیل تجارت با همسایگان در بخش رقابت‌پذیری بنادر و همچنین ارتقای سطح کیفی و کمی توان عملیاتی بنادر بازرگانی کشور از طریق بازطراحی فرایندها، به‌کارگیری فناوری‌های روزآمد و ایجاد و توسعه پایانه‌های اختصاصی در بخش توان عملیاتی دو راهبرد مهم سازمان بنادر و دریانوردی طی دولت سیزدهم بود.

جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ظرفیت‌سازی در حوزه حمل‌ونقل دریایی

از دیگر راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی توسعه مشارکت‌ها و افزایش سهم بخش غیردولتی (داخلی-خارجی) در فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی از طریق رفع موانع و گسترش حمایت‌ها در بخش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و همچنین افزایش ظرفیت حمل‌ونقل دریایی باری، مسافری و گردشگری در بخش ظرفیت‌سازی در حوزه حمل‌ونقل دریایی طی دولت سیزدهم بود.

توسعه فیزیکی و تولید ملی

در بخش توسعه فیزیکی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تسریع در تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا با اولویت شبکه‌های ریلی و جاده‌ای منتهی به بنادر بازرگانی کشور طی دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت و در بخش تولید ملی نیز به کارگیری توان و ظرفیت‌های داخلی کشور در تامین نیازهای تجهیزاتی بنادر دیگر راهبرد تعریف شده بود.

ناوگان و اقتصاد دریامحور

در بخش ناوگان، توسعه ناوگان دریایی خصوصاً در دریای خزر راهبرد ویژه سازمان بنادر و دریانوردی بود و در حوزه اقتصاد دریامحور نیز توجه و تاکید بر اقتصاد دریامحور به عنوان دیگر راهبرد سازمان بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت.

ایمنی، امنیت و محیط زیست

سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در بخش ایمنی، امنیت و محیط زیست نیز ایمنی، حفظ محیط زیست و امنیت دریانوردی در ظرفیت‌های دولت صاحب بندر، دولت صاحب پرچم و دولت صاحب ساحل و همچنین توسعه کمی و کیفی دریانوردان را به عنوان راهبردی ویژه طی فعالیت دولت سیزدهم دنبال کرد.

اعلام پروژه‌های مرتبط با توسعه دریامحور

توسعه دریامحور همواره یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان بنادر و دریانوردی تلقی شده و در دولت سیزدهم نیز با جدیت بیشتری در پروژه‌های مختلفی مدنظر قرار گرفت و محقق شد که بخشی از آن شامل اولویت‌بندی اجرای پروژه‌های همسو با سیاست‌های کلی توسعه دریا محور به ارزش ۱۰۳ همت، فاز سوم پایانه کانتینری مجتمع بندری شهید رجایی به ارزش ۲.۳ همت، بهره‌برداری از پروژه طرح توسعه اسکله‌های نفتی بندر شهید رجایی است.

همچنین بهره‌برداری از ساختمان مرجع دریایی و ترمینال مسافری جزیره بوموسی، برنامه‌ریزی تأمین تجهیزات بندری و دریایی به ارزش ۴۰ همت، طرح توسعه بندر مسافری چمخاله، علاج بخشی و لایروبی کانال میانکاله و خلیج گرگان، تکمیل بندر چندمنظوره خمیر، اجرای بخشی از کریدور لجستیکی منتهی به بندر چابهار و توسعه سواحل مکران از دیگر پروژه‌های مرتبط با توسعه دریامحور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی طی دولت سیزدهم است.